Zakázať politickú reklamu na Facebooku?

Autor: Martin Fedor | 18.11.2019 o 18:58 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  195x

Áno, mnohí si povieme, že žijeme v čase, keď médiá už ani neskrývajú svoju zaujatosť, predpojatosť alebo preferencie. Sú súčasťou inštitúcií, ktorým ľudia (podobne ako politikom, ale už aj napríklad cirkvi) stále menej veria.

Zdá sa, že práve sociálne siete môžu byť útočiskom pre všetkých, ktorí sa dožadujú nestranných, priamych a neskreslených informácií. Je to ale naozaj tak? Sú sociálne siete alternatívou k „zavádzajúcim a predpojatým“ informáciám tradičných médií? A ako to vplýva na politické dianie, spoločnosť a demokraciu?

Tzv. sociálne siete sa v priebehu niekoľkých rokov transformovali zo zábavnej platformy pre roztrúsených priateľov, na vysoko účinný nástroj politického boja.  Informácie, dezinformácie aj vyslovené klamstvá sa dostávajú priamo k nám bez akéhokoľvek filtra. Každý je zrazu influencer, lekár, jadrový vedec, alebo politik. Okrem zábavy, nám prinášajú ohromné množstvá šokujúceho obsahu. Samozrejme, čím šokujúcejšie a nezvyčajnejšie, tým sú posty ľahšie šíriteľné, majú viac interakcií a teda si ich všimne aj viac ľudí. Je tiež pravidlom, že úspešnejšie posty sú tie, ktoré rozdeľujú, sú negatívne, agresívne, osočujúce. Jednoducho preto, že ľahšie upútajú našu pozornosť.

A to čo upúta našu pozornosť vedia softwéry skryté za sociálnymi sieťami lepšie, ako ktokoľvek iný - vrátane nás samotných. Využívanie obrovského zdroja informácií, ich spracovanie a algoritmy, ktoré nás upozorňujú a snažia sa “predať” informáciu, ktorá sa nám môže páčiť, je stále viac v réžii umelej inteligencie. Práve ona stále viac rozhoduje. A samozrejme rozhoduje v prospech viac zábavy, viac škandálu, viac zdesenia…

Dá sa s ľahkosťou povedať, že sociálne siete transformujú nielen spôsob ako sa vedú kampane a antikamapane, ale aj, že menia naše vnímanie reality, že menia spoločnosť. 

Sú známe výskumy tvrdiace, že práve vplyv sociálnych sietí prehlbuje vnímané sociálne rozdiely, že kultúrne vojny nás čoraz viac vzďaľujú od “tých ostatných” a posilňuje sa vylúčenosť celých skupín ľudí. Výskumy zároveň ukazujú (MIT), že nepravdivé informácie sa šíria oveľa rýchlejšie ako pravdivé správy. Áno, klamstvá tie tu boli vždy.  Penetrácia falošných správ do verejnej diskusie za pomoci sociálnych sietí však dosiahla obludné rozmery. V konečnom dôsledku diskurz udávaný sociálnymi sieťami dokáže vyhrať či prehrať voľby, aj zvrátiť smerovanie krajiny. (Ne)dobrými príkladmi sú Brexit, zvolenie Donalda Trumpa za prezidenta, či výhra ultra populistov v Taliansku. Sú to zároveň príklady, kedy dochádzalo k extenzívnemu využívaniu sociálnych sietí špecializovanými agentúrami za účelom ovplyvňovania voličov výhernej strany, resp. kandidáta. Softwérové algoritmy, využívajúce analýzy tzv. veľkých dát, riadené a podporované programami umelej inteligencie, sa odvtedy rozmohli všade.

Politické kampane sa presúvajú z kulturákov a zhromaždení na platformy sociálnych sietí a k nám - priamo do najčastejšie používaných zariadení - mobilov a počítačov. Expanzii týchto sofistikovaných metód sa nevieme v súčasnosti brániť. Nikto nerobí filter správam, ktorými sme denne bombardovaní. Nikto neposudzuje ich hodnovernosť či pravdivosť. To stále viac využívajú aj politické kampane. Tie, ktoré sú schopné preraziť, sa neštítia používať lži, polopravdy, nafúknuté nepravdy. Vidíme ich denne. Ich platením ešte znásobujú svoju negatívnu účinnosť. Obávam sa, že ich pôsobeniu sa nevedia v súčasnosti demokratické spoločnosti brániť. Neexistuje zatiaľ možnosť ako zabrániť podvratnému efektu vysoko sofistikovaných metód, ktoré politiku skrútia do ešte väčšieho bolestivého kŕča. 

A pokiaľ tomu tak je, očakával by som aj od Facebooku, ako prominentnej platformy na šírenie (aj politických) neprávd a klamstiev, aby sa tiež radšej pridal k jednoduchému kroku svojho konkurenta a nepodporoval šírenie politických reklám. Áno, v celosvetom meradle to bude asi pre firmu znamenať značný výpadok príjmov.  No platené reklamy na politiku budú v nadchádzajúcich kampaniach fungovať ako fén rozdúchavajúci najskrytejšie, najnebezpečnejšie vášne, šité na mieru zlobe hlboko ukrytej azda v každom  z nás. 

Emotívne, negatívnymi informáciami nabité správy dosahujú väčšiu virálnosť, samé od seba. Väčšiu ako správy menej negatívne a menej emotívne. Politickí mágovia, skrytí za kampaňami vedia, že práve takto majú úspešné posty vyzerať, preto ich aj tak budú robiť. Tie samozrejme majú odozvu v emotívnejších a negatívnejších komentároch. Nečudujme sa, že práve toto môže byť rozhodujúci príspevok, ktorý spolu s presvedčením tradičných médií o tom, že len zlá správa môže byť správou (good news is no news), nadlho vybuduje atmosféru protestných nálad a radikalizácie. 

A možno to aj tak niekto chce?

(Text bol publikovaný v Denníku SME v piatok 7. novembra 2019)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁR ZUZANY KEPPLOVEJ

Ako Fico stíha sám seba

Protiextrémistické úderky nevytvoril Soros, ale štát.


Už ste čítali?